Nykyteknologia tukee kielen oppimista

Kuulemme yhä enemmän vieraita kieliä niin televisiosta kuin medialaitteiltammekin. Päivittäin meitä pommitetaan erilaisilla, lähinnä englanninkielisillä viesteillä ja myös useat nettisivut ovat edelleen saatavilla vain englanninkielisinä. Tämä tarkoittaa sitä, että kielten osaaminen helpottaa jokapäiväistä elämäämme, mutta myös sitä, että vieraita kieliä on entistä helpompaa oppia, sillä niitä kuulee jatkuvasti. Myös lapsille tarkoitettua sisältöä on saatavana kaikkein eniten englannin kielellä. Erilaisia tietokoneohjelmia käytetään myös kielen oppimisessa sekä terapiatarkoituksessa.

Pelit opettavat kieliä

Kaikki medialaitteiden käyttö ei ole turhaa, vaarallista tai täyttä ajan haaskausta. Lapset oppivat pelien kautta silmän ja käden koordinaatiota, ennakointia tilanteisiin sekä reaktionopeutta. He oppivat myös lukemaan ja ymmärtämään vieraita kieliä. Kun pelin jatkaminen on kiinni siitä, että osaa valita oikealla tekstillä varustetun napin, lapsi oppii lukemaan kuin itsestään. Tai kun pelilaite antaa englanniksi ohjeita, miten seuraavaksi tulee toimia, oppii lapsi nopeasti tunnistamaan vieraskielisiä sanoja. Ja koska lapset oppivat matkimalla, kohta samat asiat oppii toinen ja kolmaskin kaveri.

Toisaalta kieleen vaikuttaa myös se, että pelejä pelataan enemmän verkossa ja samalla kommunikoidaan toisten pelaajien kanssa viestien välityksellä. Lyhyiden viestien käyttämisen katsotaan supistavan lasten sanavarastoa, mutta niiden keksiminen lisää kuitenkin myös luovuutta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kohtuus kuitenkin kaikessa, ja tärkeää on myös se, että lapsi oppii tavallista puhekieltä, sekä virallista kirjakieltä sosiaalisen median viestien kielen lisäksi.

Nykyteknologia apuna kielten oppimisessa

Sen lisäksi, että aivan tavallisetkin pelit tukevat lasten kielten oppimista, tähän tarkoitukseen on kehitetty myös varta vasten erilaisia pelejä ja ohjelmia. Lapsille voi ladata vaikka tabletille opettavaisia pelejä, joissa pääsee etenemään tunnistamalla kirjaimia tai sanoja. Tässä on kyseessä perinteinen palkitseminen onnistumisen jälkeen. Pelimaailmassa se vain tapahtuu monta kertaa nopeammin, kuin jos opettaisi lasta perinteiseen tyyliin. Jo minuutissa lapsi ehtii saada monta onnistumista ja epäonnistumista, joiden kautta lopulta oppii lukemaan.